szkolenia samoloty galeria certyfikaty strona głównakontaktmapa stron
 
 

AEROGRYF, prywatna firma lotnicza, założona w roku 1990, jest obecnie operatorem 30 samolotów, które mogą być wykorzystywane do różnego rodzaju usług lotniczych.

Jednym z najważniejszych kierunków działalności firmy jest ochrona lasów przed pożarami i szkodnikami. Każdego roku w okresie od marca do października Aerogryf organizuje i prowadzi kilka Leśnych Baz Lotniczych na obszarze północno-zachodniej Polski. Bazy te stanowią integralny element systemu przeciwpożarowej ochrony Lasów Państwowych. Loty wykonywane są przez samoloty patrolowe, typu Zlin-142 lub Cessna-172, oraz przez samoloty M18B Dromader - najlepsze w swojej klasie samoloty gaśnicze.

W systemie funkcjonowania baz realizowane są także usługi ochrony terenów leśnych przed szkodnikami przy wykorzystaniu samolotów typu M18B Dromader oraz AN-2, wyposażonych w atomizery lub aparaturę do oprysków grubo- i średniokroplistych. Samoloty te mogą być również wykonywać loty "agro" związane z zasiewami, nawożeniem lub opryskami przeciwko szkodnikom pól uprawnych.

Samoloty typu AN-2 wykorzystywane są także do celów lotniczego wykładania szczepionki przeciwko wściekliźnie lisów wolno żyjących. Dwukrotnie w ciągu każdego roku Aerogryf przeprowadza akcję zrzutu szczepionki przy użyciu kilku samolotów tego typu.

Spółka wykonuje usługi przeciwpożarowe i agrolotnicze samolotami M18B Dromader również poza granicami Polski. W poprzednich latach samoloty tego typu zostały przekazane na rynek południowo-afrykański, gdzie dziś sprawdzają się zarówno w ochronie lasów, jak i w pracach "agro" na dużych powierzchniach. Od kilku lat Dromadery Aerogryfu uczestniczą w przeciwpożarowej ochronie terenów leśnych w Portugalii i cieszą się w tamtym regionie bardzo dobrą opinią.

Kolejnym kierunkiem działalności firmy jest prowadzenie szkoleń w ramach certyfikowanego Ośrodka Szkolenia i Przeszkalania Lotniczego. Oferta Ośrodka obejmuje zajęcia teoretyczne oraz szkolenia praktyczne zarówno na symulatorze lotu, jak i w locie na samolotach M20 Mewa i Cessna-172.

Aerogryf jest także samodzielną organizacją obsługową, posiadającą certyfikat uprawniający do świadczenia obsług technicznych i napraw dla odbiorców zewnętrznych. Baza obsługowa firmy wraz z hangarem i zapleczem technicznym znajduje się na terenie Portu Lotniczego w Goleniowie.

W latach 1996 - 2001 Aerogryf realizował usługi lotniczego przewozu przesyłek na zlecenie Poczty Polskiej. Przewozy te realizowane były cztery razy w tygodniu na trzech trasach krajowych, przy wykorzystaniu samolotów AN-28 oraz M28 Skytruck.

Aerogryf jest również znaczącym odbiorcą polskiego sprzętu lotniczego. Od początku funkcjonowania na rynku lotniczym spółka zakupiła od PZL Mielec około 50 samolotów. Ponadto Aerogryf aktywnie uczestniczył w działaniach mających na celu rozwój i doskonalenie polskich statków powietrznych. W wyniku bliskiej współpracy Aerogryfu z producentami sprzętu lotniczego możliwe było wprowadzenie wielu istotnych modyfikacji, np. opracowanie wersji "B" samolotu Dromader o zwiększonym ciężarze ładunku gaśniczego czy zastosowanie nowej klapy zrzutu na tym samolocie.

Odrębny kierunek działalności firmy związany był z podejmowaniem akcji mających na celu promowanie polskiego sprzętu lotniczego za granicą. W latach 1992 - 1996 firma przeprowadziła działania reklamowe oraz uczestniczyła w wystawach lotniczych, przedstawiając użytkownikom zagranicznym polskie samoloty, w szczególności M18B Dromader oraz M28 Skytruck. W toku swojej działalności Aerogryf zrealizował transakcje sprzedaży samolotów Dromader między innymi na Węgry, do Hiszpanii, Portugalii, Argentyny oraz RPA.

 

  M18B dromader
M 20 mewa
AN 28
AN 2